master of study



salam....

so aku skrang ni nak relax kn otak dan minda aku yang asyik fikir pasal upu and matrix,sudah 2 lah tu fizah woi,serahkan jelah benda tu pada Allah.jadik sementara menunggu keputusan nyer yg dah tak lama lagi tuh aku banyak habis kan masa aku dengan bukak Youtube and tengok video klip and tengok cerita,hari tu baru saja aku habis tengok cerita boys over flower,cerita korea yang popular tuh,maklum lah cerita ni masa ditayangkam manalah ada masa aku nak jadik mengikut and follow setiap episode,kalau macam tu hangus lah aku,dengan kerja sekolah yang melambak tahun lepas terpaksa lah aku lupakan saja niat murni lagi suci aku tu,so dengan itu aku pun mengambil peluang tengok balik cerita tu tahun ni memandang kan sekarang ni aku penganggur,alah sekarang ni pun bukan susah sangat miss jer satu episode bukak aja internet,comfirm satu episode pun tak miss,kan?

jadi lepas habis jer cerita boys over flower tu, aku pun terfikir erm cerita apa lagi ek yang sedap,and then suddenly aku teringat sebuah cerita yang ditayangkan kat KBS tahun lepas,aku memang nak tengok cerita ni tapi well spm telah menghalang niat aku tuh,Master Of Study tajuk cerita nyer,tapi korang jangan salah faham aku kat sini bukan nak cerita pasal batapa hensem nye mamat korea dalam cerita ni atau cute nyer couple dalam cerita ni but more than that u have to believe me this story is not about love,but give us some good advice about live seriously,so aku pun decided nak kongsi sikit dengan korang pasal cerita yang awsome ni.

well the story begin dekat sebuah sekolah menengah byeong mum high school,kalau korang nak tau kat korea sekolah bukan under kerajaan so,kiranya bukak sekolah kat sana macam bisnes lah,tapi sekolah ni tadi bermasalh sebab pelajar dia perangai macam setan,so pengetua or director sekolah ni dah penat and dia nak jual sekolah ni,so dia pun upah lah seorang peguam bernama kang seok ho untuk urus kan hal ni,tapi mamat ni dulu sekolah kat situ so dia rase kesian lah kalo sekolah tu jatuh kat tangan orang lain,maklumlah banyak kenangan yang dah dicipta,so in order to stop the school from being sold out,he take the challenge to change the school to sekolah elit,bila dengar benda ni semmua orang gelak,so dia buat perjanjian dengan director or pengetua tadi kalau dia berjaya menghantar 5 orang pelajar senior ke chun ha universiti(universiti paling top kat korea,susah nak dapat masuk sini kecuali kalau kau memang betul 2 teror) memang agak mustahil erm, so akhirnyer peguam tadi berjaya mengumpulkan 5 orang budak sekolah ni yang dia nak suruh masuk chun ha universiti tadi,tapi 5 orang budak tadi pun macam hampeh,5 maksud aku(cikgu2 kat sekolah ni tak percaya pun yang dorang ni boleh berjaya),so peguam tu pun tubuh kan sebuah kelas khas bernama chun ha special class 5 orang pelajar tu adlah:

1-hwang baek hyun-dia ni kakai gangster sekolah lepas mak ayah dia meninggal dia tinggal dengan nenek dia,dia lah yang terpaksa bekerja untuk menyara keluarga(walaupun gangster tapi dia sayang giler dengan nenek dia )
2-gil pulip-dia ni memang nak jadi pandai sebenar nye,dia memang nak belajar tapi keadaan tak mengizinkan(mak dia pulak bukak kelab malam  and suka menggatal dengan suami orang,so korang faham2 je lah hidup dia)
3-na hyun jung- pelajar gedik yang fikir nak shooping jer(dia masuk kelas ni pun sebaba dia suka kat hwang baek hyun)
4-hong chan doo-mamat ni lebih minat menari dari belajar(dia sertai chun ha special class sebaba nak tunjukkn kat mak ayah dia yang anggap dia bodoh yang dia tak bodoh,maklumlah cuma dia seorang je yang berada kat sekolah biasa ,akak dan abang dia berada kat universiti top,so korang mesti faham kan perasaan dia yang terasa ditindas)
5-oh bong goo-memang minat nak belajar and rajin belajar tapi mungkin teknik belajar yang digunakan salah sebaba tu tak pandai(ayah dan mak dia tak ambil kisah pasal pelajaran, and nak dia mewarisi kedai daging dorang,dia juga suka tidur and makan)

so conclusi nyer semua pelajar ni hampeh,tak boleh pakai,tapi peguam ni tadi percaya yang dorang boleh berjaya,sikap macam ni lah yang patut ada pada seorang guru,betul tak?

bermacam2 taknik yang digunak n oleh guru2(yg diimport khas dari luar sekolah) dan peguam tadi untuk bagi mereka success,antaranya  mereka akan buat lebih kurang 300 soalan matematik sehari termasuk lah soalan yang basic,300 hah. tak larat den,kemudian dorang dilarang balik selagi kerja sekolah dorang tak siap,dalam kelas bahas bi pulak dorang dinasihatkan untuk menghafal vocabulary in that way iya akan membantu mereka sekiranyua mereka nak buat karangan, erm nampak macam benda biasa jer kan,tapi korang pun tau kalau kita melancar sesuatu dalam beberapa minit kemudian kita mesti akan mengantuk..betul tak?so bagi mengelakakn dorang mengantuk dorang akan disuruh berlari sambil melancar,selain tu, dorang menggunakan taknik nyanyian untuk melancar sambil menguasai bahasa inggeris kelakar jugak lah kalau korang tengok,selain tu dorang jugak menggunakan teknik tree map untuk melancar fakta2 dalam science,and the best part is dorang akan bertukar2 tree map masing2 jadi tak de lah dorang habis kan masa yang banyak untuk buat tree map,bagus kan.

apa yang menarik nya cerita ni bagi tau info2 yang mungkin agak bernas,contoh nya,korang mesti ingat kan masa kita belajar dulu kita selalau akan highlight buku nota kita dengan macam 2 warna,tapi kadang2 kita bazir masa colour kan  buku kita kalau kita tak faham isi nota tersebut,buat penat jer tapi kita tak faham pun,mereka juga suruh kita menganggap study ni musuh kita memang pun kan,sapa suka study,so in order to succed we must defeat our enemy......ada satu babak dalam drama  ni dimana guru matematik dorang marah dengan tindakan dorang yang hanya jawab soalan pendek ketika dalam ujian  so dia pun tanya"kenapa awak semua hanya jawab soaln yang pendek?' then the student answer"sebab soalan pendek lagi senang lah cikgu" then cikgu tu jawab " kenapa pulak macam macam tu,sedangkan awak perasan tak kalau diberi soalan yang panjang mereka kan sediakan clue, dan informasi yang banyak untuk memudahkan kita menjawab soalan tu,so lain kali kalau ternampak soalan yang panjang jangan takut,yang penting cari clue dan informasi nya" selain tu jugak ada satu babak dalam cerita ni yang memaaprkan hawang baek hyun telah tersilap membulatkan jawapan dalam pepriksaan,kira careless mistake lah ni,tengok jer babak n terus aku teringat kesilapan aku masa jawab soalan agama islam dyang aku tertinggal 6 markah macam tuh jer,nasib baik lulus..........

erm sebenar nya banyak lagi tips yang dia kasi tapi aku ingat sikit jer lah,tapi cara dorang belajar tu memang berkesan lah...........oh mereka juga buat camp selama sepuluh hari sebelum start exam,cara ni memang brutal ,ish kalau aku tak sanggup agak nyer,sampai malam belajar,tapi camp macam ni memnag berkesan

so akhir nyer tiba lah hari peperiksaan and dorang pun laku kan yang terbaik lah kot memang tabik lah dorang,and macam kita juga dorang pun buat online application ke Chun ha universiti ,time2 ni teringat lak time aku buat application dulu sama dengan dorang jugak, gabra...

so akhirnya tiba lah hari pengunguman sama ada dorang diterima ke chun ha universiti atau tidak....well keputusan nye......

1-gil pulip-DITERIMA(gembira giler dia,seronok nya,segala usaha dia berjaya,dia berjaya bukti kan kat kawan2 dia yg cakap dia tak boleh buat,dia boleh)

2-oh bong goo-DITERIMA-(bila dengar je berita ni dia terus pingsan,sukar nak percaya,)

3-hwang baek hyun-DITERIMA(nenek dia paling gembira siap heboh kat jiran2 lagi,tapi akhir nya dia buat keputusan untuk masuk ke universiti lain,sebab cita2 dia nak jadik doktor,and chun ha universiti tak tawar kan kurusus tu)

4-Na hyun jung-XDITERIMA(kesian kat dia walupun firt2 dia tak minat pun masuk universiti tpai dia dah berusaha habis baik punye,mungkin score dia tak cukup tinggi,and finally dia decide untuk ambil kursus seni lukis dekat universiti lain,dia memang minat melukis)
5
5-Hong chan doo-well dia sebenar nya tak apply pun untuk universiti chun ha sebab dia ambil keputuan untuk teruskan minat menari dia,as long as he happy

conclusi nya aku rasa mereka semua berjaya,kang suk ho cakap yang penting bukan samada kita masuk ke universiti atau puntidak tapi yang penting kita gembira dengan apa ynag kita lakukan sebab live is just one to live on. yang penting  kita gembira kan?ccerita ni memang betul2 ingat kan kenagan aku ketika spm tahun lepas,semua yang dorang alami agak sama dengan apa yang aku alami sendiri,rindu kat kwan2 seprjuangan,rindu nak buat study group,rindu kat cikgu2 and rindu kat sekolah.............





No comments: