selamat pagi cikgu...........

Salam,..........................

rasenyer dah lama aku tak update blog aku ni..bukan takda cerita nak kongsi,banyak sangat,tapy aku malas nak taip jer............so tujuan aku update blog aku hari ini because aku nak kongsi sikit dengan korang tentang pengalaman aku first menjalani temuduga untuk menjadi cikgu

so,first2 aku memang mintak jer suma bidang tak kira lah ipta ke,politeknik ke,janji mana yang rezeki aku which means mana yang Allah dah tentukan untuk aku, i will follow that lead,tapi aku tak tau lah perkara yang berlaku dalam proses permohonan kplspm ni satu kebetulan atau petunjuk dari Allah.............tapi sebenarnya

1-aku ingatkan yang tarikh permohonan untuk kplspm dah tutup so aku buat bodoh jer lah,tapi kawan aku yang bernama seri say yang permohonan masih dibuka so aku pun ambil keputusan untuk mintak
2-lepas aku beli no pin aku pun balik,masa nak tunggu bas kat bustop rasah,aku tak perasan pun yang no pin tadi dah terjatuh,and disebabkan angin yang kuat pada hari itu no pin aku ditiup angin dan merantau jauh dari tempat duduk aku,erm but lucky me,some old man nampak benda tu, and serahkan kembali kat aku,masa tu aku fikir(ni petanda jangan bagi aku jadik cikgu ke ni)
3-masa aku online petang tu pada saat2 akhir pula tu,which means hari last permohonan,well aku tak dapat enter laman web kplspm,masa tu bengan juga lah sebab aku dah habis kan rm 6 ringgit, and i told my mom,ni macam tak bagi jer jadi cikgu,but alhamdullilah,selepas seketika aku berjaya jugak masuk ke dalam laman web tuh,fuhhhhhhhhhhhh
4-well aku dpat sekolah sjkc,so entahalh,...........

but aku ambil keputusan untuk pergi juga ke temuduga yang di adakan di maktab raja malewar,tapi sebelum aku pergi detail pasal apa yang ber laku pada hari tu,aku nak cakap yang aku rasa sedih kat kawan2 aku yang tak dapat,koraang sabar ye,mungkin rezeki korang bukan kat sini

so,first of all kami takde transport,me and my mom,abang aku pulak time2 macam ni lah,dia ada exam,so mak aku terpaksa tebalkn muka mintak tolong kat jiran aku,mak aku ada kata,mak mlas nak susah kan orang,mak dah selalu susah kan dia,masa tuh hati aku memnag rasa agak terkilan sikit,rasa sedih, sebab trpakasa susah kan mak aku,but still, kitaoarang terpaksa,jutaan terima kasih aku nak ucapkan kat jiran aku,insyaalllah kalau ada rezeki nanti aku akan balas budi mereka,enough of the sad story jom aku cerita part yang fun pulak

kitaorang bertolak pagi sebaba dia kata kena berada setengah jam awal sebelum temuduga start,hehe aku punya pukul 11,so bila sampai ada seorang je lelaki dekat situ yang lain perempuan,ish rasa tergugat juga lah,dalam pukul 12 baru lah start,hmn buat penat jer aku datang awal,dalam hati dah marah dah,bisalah tengah stress.....aku pun risau dengan mak aku yang kena tunggu sorang2,ish pegawai ni cepatlah.................

so kitaaorang yang ada 4 orang,2 cina,2 melayu,termasuk aku kena jawab soalan insak,(kira soalan sivik lh).tapi 135 soalan dalam 30 minit,mula2 macam impossible,tapi sebaik sempat siapkan,

then kitaorang buat group discussion pulak,pasal discipline,but there is a catch,haha kena speaking ye,aku pulak dah lama tak speaking,hrmn dah lah budak2 laen cakap ok je,aku terhenti2,hehe sampay kan ada satu masa tu pegawai tu, buat hrm22 kat aku,aku speak punya merapu,rubbish english.haha

then untuk temuduga perseorangan pula.dah lah aku last,tapi alhamdullilah masa temuduga ni aku tak gugup.segala yang ditanya aku jawab dengan bersemangat,then dia tanya,"awak berminat tak nak jadi cikgu ni"aku pun jawab"saya jujur ya,saya minat sikit2 je,n selepas temuduga mak aku cakap apasal kau tak jawab yang kau minat baru lah dia bagi jawatan tu kat kau,but i have my own opinion,hey u bukan ker cikgu ni kena jujur so i;m just being honest....salah ke?well i hope that instructor saw my honesty,because i think that is the most important value to become teacher right?

tapi kan korang masa aku nak balik,tiba2 henset mak aku berbunyi,lepas dia pelik and dia tanya aku "alang apasal ko call mak ni?'aik,aku pun jawab alah mak angkat jer lah,hehe rupa2 nya henset aku tertinggal kat tempat temuduga tadi.haha,sebenar nye pegawai tu yang suruh keluarkan henset dari kocek aku..hehe lepas temuduga aku lupa nak ambik balik,gabra agak nyer,so terpaksa lah kitaorang patah balik,dah lah jauh,jalan kaki lak tu,ish2sume salah aku,sebaik mak aku sporting,love u mom,.after that kitaorang balik, n aku rase benda ni aku serahakn kat Allah jer lah,kalau dah memang tertulis aku jadi warga pendidik,so someday someone will call me teacher,insyallah.....................:)

p/s:sebelum terlupa aku sekarang ni tengah tunggu untuk test motor,so doakan aku ya........,oh yer thanx tu azlina sebab pinjam printer ye...........

No comments: